Odborná sociální poradna - občanská
Vodňany
Adresa: Jiráskova 116, 389 01 Vodňany (2. patro)
Sociální pracovnice: Mgr. Jitka Moravčíková
Telefon: 793 984 562 (od 1.1.2025)
e-mail: jitka.moravcikova@strakonice.charita.cz
Pondělí: 8:00 – 12:00, 13:00 - 16:00
Čtvrtek: 8:00 - 13:30
* Po předchozí domluvě lze sjednat schůzku mimo uvedené hodiny.
Od 1.1.2025 přebíráme provoz poradny Charity Týn nad Vltavou
Identifikátor služby v registru poskytovatelů: 6843362
Posláním Odborné sociální poradny Charity Strakonice je bezplatné zajištění odborného sociálního poradenství. Poskytnutí potřebných informací a podpory přispívající k řešení nepříznivé životní situace. Pomoc při orientaci v právech, oprávněných zájmech a povinnostech. Poskytování věcně správných informací, potřebných kontaktů, které umožní lépe zvládat obtížnou životní situaci. Dostupnost lidem v tísni, krizi, nebo obtížné situaci po celou dobu jejich obtíží.
Cíle a zásady
- Aktivní klient schopný orientovat se ve své nepříznivé životní situaci a řešit ji.
- Klient poučený o svých právech a oprávněných zájmech.
- Bezplatnost (Služby občanské poradny jsou poskytovány bezplatně, aby byly dostupné všem lidem, zejména těm, kteří potřebují poradit a pomoci v obtížných životních situacích, ale kvůli špatné finanční a sociální situaci si nemohou potřebné informace, služby a pomoc sami obstarat).
- Anonymita a diskrétnost (Pracovník občanské poradny je vázán mlčenlivostí o všech získaných informacích z poskytování poradenství. Poradenství může klient využít anonymně, takže nesdělí pracovníkovi občanské poradny žádné osobní údaje).
- Nezávislost (Občanská poradna Charity Strakonice poskytuje klientům služby nezávisle na státních či jiných organizacích, které poradnu finančně podporují).
- Nestrannost (Sociální poradenství poskytujeme se stejným úsilím všem klientům bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického a jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Pomoc a rady jsou poskytovány bez zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poradce).
Komu je služba určena
Osoby v krizi bez věkového omezení (bez přístřeší, žijící v sociálně vyloučených komunitách, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy), etnické menšiny, oběti trestné činnosti, osoby pachatelé trestné činnosti, rodiny s dítětem/dětmi.
Komu službu neposkytujeme:
- osobám s agresivním chováním (mluvené či fyzické projevy agrese)
- cizincům bez znalosti českého jazyka a bez tlumočníka
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy
Zájemce o sociální službu (dále jen službu) se může na občanskou poradnu obrátit elektronicky, písemně, telefonicky nebo osobně. Také se může obrátit na poradnu zprostředkovaně přes druhou osobu nebo zcela anonymně. Sociální pracovník během rozhovoru zjišťuje důvod jeho návštěvy, co od této služby zájemce očekává. Podává zájemci základní informace o službě, tak aby jim porozuměl a sám se mohl rozhodnout, zda služba splňuje jeho požadavky a zda pomoc poradny využije.
Pokud se zájemce o službu rozhodne využít služeb občanské poradny, dojde k uzavření ústní smlouvy či písemné smlouvy (v případě, že zájemce o službu požaduje uzavření písemné smlouvy). Pracovník s uživatelem začnou společně hledat řešení problému, se kterým uživatel přichází: stanoví si jednotlivé kroky, které povedou k vyřešení problému (co, kdo a kdy udělá). Pokud nelze vyřešit problém uživatele na jedné schůzce, může být sjednáno více konzultací. Počet konzultací není ze strany poradny omezen.
Poskytování poradenství je vedeno tak, aby se klient mohl na základě získané podpory informací sám rozhodnout pro nejlepší řešení vlastní situace. Pracovník občanské poradny přistupuje ke každému individuálně a s respektem k jeho vlastní vůli. Občanská poradna garantuje klientům ochranu jejich osobních údajů podle Nařízení GDPR. V případě, že potřeby klienta přesahují možnosti občanské poradny, pracovník mu nabídne kontakty na další služby nebo instituce.
Poskytování odborného sociálního poradenství se řídí standardy kvality dle prováděcí vyhlášky 505/2006 Sb. k zákonu č.108/2006 Sb. o sociálních službách v aktuálním znění a je poskytováno sociálními pracovníky, kteří splňují potřebné kvalifikační požadavky.
Popis služby
Poskytujeme základní i odborné sociální poradenství
- V rámci základního poradenství zajišťujeme poskytnutí informací:
- směřujících k řešení nepříznivé sociální situace,
- možti výběru druhu sociální služby, jiné formě pomoci, např. o dávkách v hmotné nouzi, apod.
- základní práva a povinnosti klienta,
- možnosti podpory členů rodiny, pokud se podílí na péči o osobu.
- V rámci odborného poradenství zajišťujeme:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zprostředkování navazujících navazujících služeb:
Doprovod v případě, že o něj klient požádá (např. z důvodu stresu či nízké úrovně sociálních schopností, komunikace s pronajímateli, zaměstnavateli, s úřady a institucemi).
b) sociálně terapeutické činnosti:
Poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, v oblasti vzdělávání:
- Pracovně – právní vztahy,
- majetkoprávní vztahy,
- řešení dluhů (exekuce, zadlužení, rodinný rozpočet apod., jednání s věřiteli, splátkový kalendář, apod.),
- nárok na sociální dávky,
- bydlení a sousedské vztahy,
- rodina a mezilidské vztahy,
- základy práva v ČR.
Kromě těchto základních činností poradna poskytuje doprovázení krizovou životní situací (krizová intervence).
c) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí:
Vyjednávání v zájmu uživatele, doprovod k jednáním a asistence při vyřizování záležitostí, pomoc s listinami, pomoc při zprostředkování bydlení a zaměstnání, doprovázení do veřejných institucí (orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby).
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím: např. podpora vztahů a kontaktů s rodinou, řešení vztahů s lidmi v okolí, např. sousedské spory. Pomoc při sepsání dokumentů k opatrovnickému řízení, např. úprava styku rodiče s nezletilými dětmi.
d) Činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci:
Nácvik práce s informacemi, nácvik komunikace s úřady a institucemi.
Finanční spoluúčast uživatele na službě:
Odborné sociální poradenství je poskytováno bez úhrady.
Způsob podávání a vyřizování stížností:
Stížnosti jsou přijímány telefonicky, elektronickou poštou, písemně nebo při osobní návštěvě. Pro klienty je k dispozici v kontaktní kanceláři formulář pro podání stížnosti, s kontakty na další místa, kam může podat stížnost.
Ukončení poskytování služby:
Ze strany klienta
Klient může smlouvu ukončit kdykoliv bez udání důvodu. Odmítnutí služby ze strany klienta není důvodem ke snížení kvality služby v případě, že se na OP znovu obrátí. Další možnosti, kdy nastane ukončení smlouvy:
- naplnění stanoveného cíle spolupráce,
- uplynula-li doba, na kterou byla spolupráce ujednána (v případě, že by byla stanovena dohodou mezi klientem a pracovníkem OP).
Ze strany poskytovatele
- Klient neposkytuje dostatečnou součinnost (opakovaně 3x se bez omluvy nedostaví na domluvenou konzultaci, opakovaně neposkytne potřebné podklady pro prosazování svých práv a zájmů).
- Pokud se klient opakovaně dostaví pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, čímž je znemožněna smysluplná komunikace s uživatelem a nelze tak vést optimální poradenský rozhovor, či se projevuje vůči pracovnicím nebo ostatním uživatelům služby poradny agresivně. Pokud se v budoucnu uživatel rozhodne sociální službu opět využít = uzavřít novou smlouvu, je mu toto umožněno.
- Při hrubém porušení povinností (tj. opakované hrubé chování k pracovnici občanské poradny nebo jiným klientům, opakované nepřijití na sjednanou schůzku bez omluvy) může být uživateli až na 6 měsíců ukončena spolupráce.
Další doplňující informace
Služba je registrovaná dle zákona o sociálních službách a zapsána v Registru poskytovatelů sociálních služeb ČR. Součástí odborné sociální poradny je také pomoc při mimořádných událostech. V odůvodněných a závažných případech hmotné nouze poskytuje přímou materiální pomoc.
Personální zajištění: kvalifikovaní sociální pracovníci (VŠ, VOŠ v oboru) se zákonem požadovanou odborností. Na zajištění služby se podílejí i ostatní pracovníci (vedoucí, statutární zástupce, administrativa).
Podmínky pro zabezpečení sociální služby
Kancelář občanské poradny se nachází v centru města Vodňany, které je dobře dostupné obyvatelům tohoto města a okolí – autobusové a vlakové nádraží v blízkosti. Občanská poradna je umístěna ve 2. patře budovy Městské polikliniky, ze které je uživatelům umožněn přístup do občanské poradny výtahem.
Územní působnost (převažující): ORP Vodňany (Vodňany a obce v ORP Vodňany)
Forma poskytování: ambulantní Časová dostupnost 12,5 hodin týdně